De coronacrisis zet veel Vlamingen aan om de eigen buurt te (her)ontdekken en vers voedsel aan te kopen in de korte keten. 67% van de producenten in de korte keten zegt nu een hogere omzet te draaien dan normaal, maar dat resultaat kwam er niet vanzelf. Ruim de helft van de producenten deed hiervoor ook extra inspanningen.

De koopervaringen van de nieuwe klanten in de korte keten zijn positief. De klanten waarderen het directe contact met de boer en de versheid van de producten. Groenten, fruit, aardappelen en eieren zijn de grootste succesproducten. Dat zijn ook de producten die het in ‘gewone’ tijden het beste doen in de korte keten.

Dit blijkt uit onderzoek dat VLAM, Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw, uitvoerde bij producenten en klanten van de korte keten.

De coronacrisis heeft een grote invloed op het koop- en kookgedrag van de Vlaming. De Vlaming is verplicht om zelf zijn potje te koken en koopt meer voeding aan. Niet alleen voedingswinkels zien hun omzet stijgen, ook de producenten in de korte keten. In week 12 en 13 ( NA de hamsterweek bij de aankondiging van de lockdown) steeg de omzet in de korte keten met 29%. Het aantal klantenbezoeken nam ook toe, terwijl de supermarkten net minder winkelbezoeken tellen per klant maar wel meer aankopen per winkelbeurt.(Bron: GfK Belgium)

Uit een bevraging die VLAM organiseerde bij producenten in de korte keten blijkt bovendien dat:

  • 67% zegt nu een hogere omzet te draaien (40% spreekt over een omzetstijging van meer dan 20%);
  • 31% zegt nu dat de meeste vaste klanten nu vaker kopen dan normaal
  • (tegenover 16% die stelt de meeste vaste klanten nu minder vaak kopen);
  • 83% zegt nu meer nieuwe klanten te hebben dan normaal;
  • vooral boeren die groenten, fruit, aardappelen of eieren verkopen, halen beduidend positievere cijfers.

Deze gunstige resultaten kwamen er niet vanzelf. Ruim de helft van de producenten heeft extra inspanningen gedaan:

  • meer communicatie en reclame: Facebook, mailings, ingeschreven op overkoepelende initiatieven, straatborden, flyers, … (50%);
  • ruimere openingsuren, thuislevering, afhalingen, op afspraak, … (25%);
  • extra kanalen ingezet: online verkoop, automaat, op bestelling, … (18%);
  • ruimer assortiment, meer voorraad, … (12%);
  • en tot slot heeft 11% gecommuniceerd over de veiligheidsmaatregelen die genomen werden.